Pracując z naszymi małymi podopiecznymi, zdajemy sobie sprawę jak odpowiedzialnym i trudnym zadaniem może być dla nauczyciela odpowiednia praca z dzieckiem wymagającym wsparcia. Poczynając od właściwego rozpoznania problemu z jakim zmaga się dziecko, poprzez próbę bieżącego reagowania na zachowanie dziecka aż do rozmowy z rodzicem – nauczyciel ma przed sobą drogę pełną wątpliwości i trudnych decyzji.
Bardzo często zachowania dziecka wynikające z jego deficytów czy też trudności sensorycznych oceniane są jako „złe, rozmyślnie niewłaściwe zachowanie”. Ale dzieje się też odwrotnie – często dzieci mające trudności społeczne i emocjonalne – kierowane są na diagnozę i terapię Integracji Sensorycznej. Rozwój głównych umiejętności dziecka, w tym samoobsługowych, jest ściśle powiązany z jego rozwojem sensorycznym.
Bardzo trudno jest ocenić jednoznacznie, gdzie leży problem i ciężko też wymagać od nauczyciela całościowej wiedzy o wszystkich aspektach rozwoju dziecka.
Dla nauczycieli i pedagogów, którzy chcieliby łatwiej rozpoznawać co prawdopodobnie jest zaburzeniem sensorycznym, a co nie jest, przygotowaliśmy specjalistyczne szkolenia.
Na szkoleniu odpowiadamy na pytania:
- czym właściwie jest Integracja Sensoryczna?
- jak działają poszczególne zmysły i jakie to ma znaczenie w kontekście rozwoju umiejętności dziecka?
- jak trudności sensoryczne mogę wpływać na zachowanie dziecka?
- kiedy możemy podejrzewać, że dziecko ma trudności sensoryczne, a kiedy jego zachowanie wynika z innych trudności?
- w jaki sposób rozpoznawać konkretne trudności u dziecka i jak sobie z nimi radzić w klasie szkolnej?
- kiedy i jak kierować dziecko na diagnozę integracji sensorycznej?
W trakcie szkoleń rozmawiamy też o konkretnych „przypadkach” opisywanych przez nauczycieli, staramy się podsuwać rozwiązania i pomysły.
Ze względu na sytuacje pandemii, szkolenia realizujemy również online.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani szkoleniem dla grona pedagogicznego swojego przedszkola lub szkoły – zapraszamy do kontaktu.
e:mail kontakt@poradniakluczyk.pl
Nasze szkolenia:
Rozpoznawania zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (3h)
- Na czym polegają zaburzenia Integracji sensorycznej?
- Zaburzenia sensoryczne, a trudności dziecka
- Wieloaspektowa ocena przyczyn trudności dziecka
- Przedszkole i szkoła jako środowisko sensoryczne
- Jak wspierać dziecko z trudnościami sensorycznymi w przedszkolu i szkole?
Sensoryczna gotowość szkolna (3h)
- Czym jest sensoryczna gotowość szkolna?
- Rozwój neuromotoryczny i zmysłowy dziecka w kontekście przyszłej nauki szkolnej
- Jak ułatwić dziecku start w szkole?
- Kiedy zacząć się niepokoić?
- Kiedy i u jakich specjalistów szukać wsparcia?
- Jak samodzielnie wspierać dziecko?
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym (3h)
- Normy rozwojowe
- Mowa a oddychanie
- Profilaktyka zaburzeń mowy i artykulacji
- Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji
Jem bo lubię, jem bo potrafię. Gotowość motoryczna i sensoryczna do przyjmowania pokarmów (3h)
- Dziecko z wyzwaniami w zakresie jedzenia (sensoryczne, motoryczne, lękowe)
- Jak mówić i jak nie mówić do dziecka z trudnościami z jedzeniem
- Oswajanie z pokarmami, jak wspierać dziecko w przedszkolu
Dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego – kiedy słyszy a nie rozumie (3h)
- Co powoduje zaburzenia?
- Jak funkcjonuje dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego?
- Wpływ zaburzeń przetwarzania słuchowego na rozwój mowy
- Co nas powinno zaniepokoić w zachowaniu dziecka?
- Wczesna diagnostyka – kiedy wysłać na badania?
- Wsparcie dziecka w trudnościami w przetwarzaniu słuchowym
Dziecko z trudnościami grafomotorycznymi – nie lubi rysować czy nie potrafi? (3h)
- Czym jest sprawność grafomotoryczna?
- Rozwój sensoryczny dziecka a sprawność manualna
- Rozwój chwytu a umiejętność pisania i rysowania
- Prawidłowe funkcje wzrokowe jako niezbędny warunek pisania
- Jak wcześnie rozpoznać trudności grafomotoryczne?
- Jak pomóc dziecku z trudnościami?