Skip to main content

Diagnoza w zakresie Terapii Ręki

Dla kogo?

Jeżeli Państwa dziecko:

  • pomimo starań z trudnością wykonuje takie czynności jak zakładanie skarpetek, zapinanie guzików, suwaka, wiązanie sznurowadeł
  • unika aktywności plastycznych takich jak rysowanie, malowanie, wycinanie, lepienie
  • rysując zbyt mocno dociska kredkę do kartki bądź dociska ją zbyt delikatnie
  • ma obniżoną sprawność w zakresie grafomotoryki (np. mniej precyzyjnie koloruje, nie potrafi pisać po śladzie)
  • unika kontaktu z substancjami o wyrazistej fakturze lub lepkiej konsystencji (np. piaskiem, plasteliną, klejem)
  • w niezamierzony sposób upuszcza trzymane w ręku przedmioty
  • zbyt mocno dociska trzymane przedmioty i czasami je uszkadza
  • zamiennie posługuje się prawą i lewą ręką podczas rysowania, jedzenia itp.

warto przeprowadzić diagnozę w zakresie terapii ręki.

Kto wykonuje diagnozę?

Diagnozę wykonuje certyfikowany terapeuta terapii ręki posiadający jednocześnie uprawnienia do diagnozowania zaburzeń integracji sensorycznej.

Jaki jest zakres diagnozy?

W trakcie badania:

  1. oceniane są umiejętności w zakresie dużej i małej motoryki, w tym w szczególności umiejętności grafomotoryczne (rodzaj chwytu narzędzia pisarskiego, poziom rysunku)
  2. analizowane są potencjalne przyczyny ograniczeń dziecka w zakresie sprawności manualnej.

W trakcie diagnozy oceniane są następujące aspekty funkcjonowania dziecka:

  • zakres ruchomości stawów: barkowego, łokciowego i nadgarstka
  • napięcie mięśniowe i postawa
  • stabilizacja posturalna
  • przetrwałe odruchy niemowlęce
  • czucie powierzchniowe i głębokie w obrębie dłoni
  • percepcja wzrokowa
  • lateralizacja (preferencja ręki prawej bądź lewej)
  • koordynacja bilateralna (wykonywanie czynności przy użyciu obydwu rąk jednocześnie)

Jak przebiega diagnoza?

W zależności od wieku i umiejętności skupienia przez dziecko uwagi na wykonywanym zadaniu diagnoza odbywa się podczas:

  • jednego spotkania trwającego ok. 2 godzin
  • dwóch spotkań, z których każde trwa ok. 1 godziny.

Trzecie spotkanie poświęcone jest omówieniu wyników diagnozy.

Jak się przygotować do diagnozy?

  1. Na spotkanie należy przynieść dokumentację medyczną dziecka, w tym w szczególności aktualne wyniki badania wzroku dziecka.
  2. Jeśli dziecko ma zdiagnozowaną wadę wzroku, powinno mieć możliwość skorzystania z okularów.
  3. Podczas diagnozy dziecko powinno mieć na sobie wygodny strój sportowy zapewniający mu swobodę ruchu.
  4. Prosimy o przyniesie obuwia na zmianę. Diagnoza przeprowadzana jest w Pracowni, z której korzystamy wyłącznie po zmianie obuwia. Zarówno dzieci jak i rodzice pozostawiają obuwie wierzchnie w szatni na parterze budynku.

Jeśli planujecie Państwo przekazać nam dokumentację dziecka drogą elektroniczną, prosimy o jednoczesne załączenie wypełnionego i podpisanego formularza o ochronie danych osobowych […..]. Formularz umowy jest dostępny w zakładce „Zapisy do poradni”.

Przejdź do treści